"מדע על הבר" מגיע לגולן


 

"מדע על הבר", פרויקט מרתק ומקסים שיזם מכון ויצמן, מגיע לרמת הגולן הודות לרצונם של שני עובדי המכון לחקר הגולן ושיתוף פעולה פורה של בעלי פאבים ומסעדות. אם חשבת שאין פאבים בגולן, או שאין מחקרים וחוקרים בגולן, המיזם הנ"ל ילמד אתכם שבגולן יש הכול, ובשפע: אנשים טובים עם רצון לעשייה, חוקרים מעולים ופאבים איכותיים.

ההרצאה הראשונה תתקיים ביום חמישי, 30 ביולי 2015, ב"אשבר" במושב כנף, ותהווה את הפתיחה רשמית של אירועי מדע על הבר ברמת הגולן. ההרצאות הבאות יתקיימו ב"קיי בר" בצומת וואסט ובבית הבירה "פס" בגשור. ההרצאות פתוחות לקהל הרחב.

Azlan DuPree, Flickrמדוע בגולן?

הפריפריה, מטבע היותה פריפריה, מתויגת כמקום נידח מבחינה גאוגרפית ונזנח מבחינה חברתית-כלכלית ותרבותית. זה לא מנע מצוות המכון לחקר הגולן לייבא את פרויקט הדגל של מכון ויצמן לצפון הרחוק – וכך מגיע "מדע על הבר" לרמת הגולן במלוא הדרו. הרעיון המוכר של הרצאות בפאבים נשמע תחילה בעייתי בחבל ארץ עני בפאבים, אך במבט שני, ההתלהבות גברה על המכשולים. רוב הפאבים ששו לשתף פעולה, וכך נוצר אט-אט סבב הרצאות ראשון, שאינו מוגבל ליישוב אחד אלא נעשה בצורה שיתופית במגוון רב של יישובים ופאבים בגולן. לסבב השני כבר יש יותר מארחים משבועות בחודש, וזו רק ההתחלה.

לדעת יוזמי ותומכי הרעיון, ישנה חשיבות עליונה לקיום דיאלוג פורה ומפרה של קהילה סביב נושאים מדעיים. אירוע זה של הנגשת מדע ומחקרים עכשוויים לציבור הרחב בשילוב ההווי החברתי והנינוחות במסעדות ובפאבים, תיצור סבב של אירועים חברתיים ותרבותיים שמתאימים לקהל ברמת הגולן. או כפי שניסחו זאת חברי המכון לחקר הגולן: בילוי ומדע נפגשים על כוס בירה לשיחות קצרות על המדע העכשווי בשלל הפאבים בגולן עם מיטב חוקרי הגולן. במקום קטן כמו הגולן, לאירועים הללו יש צד מגבש בנוסף לצד החוויתי והלימודי. וכולנו תקווה שגיבוש זה יניב שיתופי פעולה מדעיים וחברתיים נוספים.

ההרצאה הראשונה

ההרצאה הראשונה בסדרת "מדע על הבר" בגולן תתקיים ביום חמישי, 30 ביולי 2015, ב"אשבר" שבמושב כנף בשעה 20:45. המרצה הוא ד"ר דוד בורג מהמכון לחקר הגולן, ונושא ההרצאה הוא "פרספקטיבה על המקום שלנו בעולם". תוכן ההרצאה אכן מרתק ומעניק פרספקטיבה.

הרצאתו של ד"ר דוד בורג משלבת לוגיקה מתמטית עם ידע אסטרונומי, תמונות וסרטונים על היקום והרבה הומור, המאפשר לכל נוכח לעקוב אחר התפתחות הידע האסטרונומי ובו זמנית להבין את מקומנו במערכת השמש ואת מקומה ביקום. הקניית הפרספקטיבה בהרצאתו הקודמת הובילה את תלמידי מסלול נטעים לדיון ארוך ופורה בנוגע למקומנו בחלל, לסיכון של פגיעה על ידי מטאוריט, ולהבנת הקשר בין מותו של כוכב אחד להיווצרות החיים על כדור הארץ שלנו.

האנושות ניחנה בחושים חדים וביכולת קוגניטיבית להבין את העולם הסובב אותנו. אך קיים דיסוננס בין המסר שהחושים קולטים ובין האינטרפרטציה המוענקת לנו על ידי המוח שמעבד את הנתונים. דבר זה מקנה מצד אחד אפשרויות רבות לעיצוב החשיבה, ומאידך גם את האפשרות ליצור דפוסים מוטעים על אודות הסביבה שלנו. לא רק אשליות אופטיות, שהן מבחינת "עבודה בעיניים ובלבול מוח" ומוכרות לכולנו, אלא אף אשליות של המציאות.

בהרצאה הראשונה בפרויקט "מדע על הבר" יציג בורג בפני הקהל נקודת מבט מדעית על מקומנו בעולם, הכוללת דרך שונה להסתכל על רעיונות מושרשים בתודעה הקולקטיבית. לדוגמא יסביר בורג בהרצאתו מדוע טרם פגשנו חייזרים וטרם שוחחנו עימם, למרות הדעה הרווחת שישנם חיים מלבדנו ביקום. בנוסף, בעזרת חישוב מספר הגלקסיות ומרחקם מאתנו, ועם קורטוב של לוגיקה, ייתן לנו דוד פרספקטיבה על חקר החלל וכוכבי הלכת שסביבנו. בהרצאתו תחושת המרחב והמרחק הופכת למוחשית ומזכירה לנו שאין היקום סובב סביבנו אלא שמבחינת סדרי גודל יקומיים אנו חיים על גרגיר אבק ליד כוכב בינוי בגלקסיה ממוצעת. בו זמנית יסביר בורג את ייחוד האנושות, שמוביל לכך שאנו מסוגלים להבין את מקומנו ביקום וגם לחקור את היקום ולהתפתח מעשור לעשור במחקר זה.

על המרצה

ד"ר דוד בורג חוקר דינמיקה של מערכות מורכבות בעזרת כלים מתמטיים, ומשתמש בהם בכדי לתת נקודת זווית ופרספקטיבה חדשה להבנת המציאות. המחקרים שלו עוסקים בזיהוי תבניות חוזרות של דפוסי התנהגות ומראים בצורה פשוטה איך כמות נתונים מסובכת יכולה לגרום להבנה שגויה של האינפורמציה הכלולה בנתונים.

אנו מקווים שתגיעו בהמוניכם להרצאה מרתקת ולשיח פורה לכל הנוכחים, לצד שתייה קרה ונשנושים הניתנים לרכישה בפאבים. לנו זה נשמע שילוב מנצח.

Flyer mada al habar 31-7

 

 מאת: קרן לוי וד"ר דוד בורג, המכון לחקר הגולן



אולי יעניין אותך