בואו אל האור


 

John Finn.flickr
תצלום: John Finn.flickr

ז'אק קוסטו אמר פעם שמדען הוא בסך הכול אדם שמסתכל דרך חור המנעול של הטבע ומנסה להבין מה הוא רואה.

אנחנו בהחלט מאמינים שמדע זה משהו מאוד מרגש, אולי קצת מסובך לעתים, אבל יותר מכל חשוב. הוא חשוב לנו כציבור, הוא חשוב על מנת שנוכל להבין איך העולם מתנהל, הוא חשוב כי אפשר להסיק ממנו מסקנות חשובות לגבי תהליכים ואירועים שנוגעים לכל היבט בחיינו.

בדיוק בשביל זה הוקמה זווית, סוכנות ידיעות למדע ולסביבה – אתר אינטרנט שמביא את הסיפור המדעי-סביבתי לקהל הרחב בפורמט שעיתונאים אוהבים ומכירים ושהציבור נהנה לקרוא. בקיצור, אנחנו רוצים לנסות ולהסביר מה אנחנו רואים דרך חור המנעול.

מערכת זווית מורכבת מכתבים ומעורכים מנוסים וממדענים סביבתיים מחזית המחקר, שמשלבים ידע מצטבר רב מאוד בתקשורת ובמדעים. לאחרונה הצטרפו אלינו גם כתבים חדשים, מדענים צעירים שבוערת בהם תאוות המקלדת ושמשמשים כעיניים וכאוזניים שלנו במעבדות, בכנסים ובמחקרים.

הסיפורים בזווית מוצגים הן באתר הפתוח לציבור והן באזור ייעודי לעיתונאים, שמתפקד כחדר פרטי ובו עשרות סיפורים שטרם פורסמו באתר הפתוח. עיתונאי שנרשם לזווית ומקבל קוד גישה למערכת זכאי לקרוא את הסיפורים, לנעול אותם ולפרסם אותם באופן בלעדי – כל זה בחינם, כשירות לציבור ולקהילת העיתונאים.

בשנה האחרונה הבאנו באמצעות "זווית" עשרות סיפורים לתקשורת. הסיפורים שלנו מתפרסמים בקביעות ב"ישראל היום", בקול ישראל ובגלי צה"ל, במדורי "הארץ", בערוץ 10, באתר וואלה! ועוד. בין היתר, ערכנו סדר מדעי בתוך הבלגן התקשורתי סביב זיהום האוויר במפרץ חיפה, חשפנו את הקשר המדאיג בין קידוחי נפט ורעידות אדמה ברמת הגולן, ומצאנו לאן נעלמה הזפת מחופי ישראל.

בנוסף, הגברנו את פעילותנו ברשתות החברתיות השונות ואנחנו מגלים נוכחות הולכת ומתעצמת בפייסבוק, בטוויטר ובשאר ערוצי המדיה החברתית מדי חודש, שם משתמשים רבים עוקבים אחרינו, מתעדכנים, מגיבים ומוסיפים לידע המצטבר שאנו יוצרים.

כעת אנחנו מוסיפים לארגז הכלים המדעי-תקשורתי שלנו אלמנט נוסף: המגדלור – בית בלוגים שמיועד לאנשי מקצוע מהתחום הסביבתי. נכון להיום, אנחנו מארחים בו שלושה בלוגים מצוינים שיתעדכנו באופן שוטף, והתכנית שלנו היא להרחיב את הרשימה. במסגרת המגדלור יפעל גם בלוג קולקטיבי חדש שמיועד למי שלא כותב כל יום – הבלוג השיתופי. כאן תוכלו "להשתולל" כמדענים, לספר את כל החוויות שלכם מהצלילה האחרונה בריף האלמוגים ולכלות את זעמכם על תקנות האכיפה שטרם יושמו. כאן תוכלו לספר על מאמר חדש ומרתק שקראתם באתר מדעי מחו"ל, או להפריך "כתבה מדעית" שרלטנית וחצי-אפויה שפורסמה באתר אינטרנט גדול בישראל.

הכוח נמצא בידיים שלנו, הטכנולוגיה היא דרכנו, כל מה שנותר לעשות זה לצרף אליה את התשוקה לספר סיפור, הבנה של החשיבות בהעברת המסר המדעי, קצת רוח חופשית, מקלדת בעברית ואולי איזו מצלמת גו-פרו במצב טוב.

אנחנו מזמינים אתכם לקחת חלק בהרפתקה שלנו. בואו אל האור של המגדלור.



אולי יעניין אותך