מה קדם למה?

חי וצומח |
מה קורה לחיות מבויתות שהופכות לחיות פרא? תוצאות מחקר חדש מגלות שחלק מהתכונות שסיגלו לעצמן נשמר גם בטבע ועוזר להן לשרוד בו
ברחבי האי קאואיי מתרוצצות תרנגולות פרא, שמקורן בתרנגולות מבויתות שהתרבו עם תרנגולות מזן ותיק יותר. צילום: PROBethany Weeks, Flickr
ברחבי האי קאואיי מתרוצצות תרנגולות פרא, שמקורן בתרנגולות מבויתות שהתרבו עם תרנגולות מזן ותיק יותר. צילום: PROBethany Weeks, Flickr

האי קאואיי (Kauai) שבהוואי מלא תרנגולות פרא. הן נמצאות בכל מקום – בחופים, ברחובות ובטבע. המקומיים טוענים שתרנגולות הפרא היו פעם מבויתות, והן התפשטו באי אחרי שסופות הוריקן חזקות פגעו בו, ולולים רבים נפגעו. גם חלק מהתרנגולות שכן נותרו בסביבת בני האדם לא זכו לטיפול מספק מפני שאלה היו עסוקים בשיקום חייהם, לכן הן נאלצו להסתדר לבד.

התרנגולות המבויתות פגשו ביערות זן של תרנגולת פולינזית שהגיע להוואי יחד עם מתיישבים פולינזיים לפני מאות שנים. גם זן זה היה מבוית בעבר והפך לזן פרא. מחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature מציג ניתוח דנ"א, המראה שמתקפת התרנגולות הנוכחית בקאואיי היא של צאצאים שנוצרו מזיווגים של תרנגולות מבויתות מודרניות עם אותו זן פולינזי ותיק.

אף על פי שעברו רק כמה עשרות שנים מאז יצאו התרנגולות לחופשי, אפשר כבר לדבר על אבולוציה שהן עברו שכן מבחינתן עברו עשרות דורות. זן הפרא החדש משלב תכונות משני מקורותיו – הוא גדול, בדומה לזן המבוית, אבל כנראה מטיל ביצים פעם או פעמיים בשנה ולא כל השנה כמו שנוהגים זנים מבויתים. החוקרים שבחנו את הנושא ראו שלתרנגולות המקומיות היו כתמים של נוצות לבנות בדומה לאלה שיש לתרנגולות מבויתות מזנים מודרניים, נוסף על נוצות שחורות הנפוצות אצל זני הפרא. הרגליים הצהובות והקרקור הייחודי גם הם הגיעו מהגנים המתורבתים, שכן לתרנגולות הבר יש רגליים אפורות וקרקור שונה לגמרי.

המחקר רלוונטי לא רק לתרנגולות אלא למיני בעלי חיים אחרים שהיו מבויתים וחזרו לטבע. צילום: Ron Cogswell, Flickr
המחקר רלוונטי לא רק לתרנגולות אלא למיני בעלי חיים אחרים שהיו מבויתים וחזרו לטבע. צילום: Ron Cogswell, Flickr

תרנגולות זן הפרא הנוכחי חוששות מעט מבני אדם ואינן מתקרבות אליהם, אבל הן מסתובבות בחופשיות בסביבה עירונית במרחקים מטרים בודדים מאנשים – בדומה לתרנגולות מבויתות, ובניגוד גמור לזן הפולינזי. התנהגות זו שומרת עליהן מפגיעה אקראית על ידי בני אדם, אבל מאפשרת להן להגיע למקורות מזון מובחרים בסביבת האדם כמו זבל ומזון לחיות מבויתות.

התרנגולות והתרנגולים ששרדו והעמידו יותר צאצאים הם אלה ששילבו תכונות מתאימות יותר למציאות החדשה שלהם. נראה שחלק מהתכונות שהחיות המבויתות רכשו בחיים לצד האדם (ויותר נכון לומר שהאדם הִרבה פרטים שהוא העדיף) דווקא כן מועיל להן כשהן הופכות פראיות שוב, בעיקר אם חייהן החדשים הם בסביבה קרובה לאנשים. אולי זו דרך מוצלחת למינים פראיים לשרוד בעולם בשליטת האדם עם מעט מאוד פינות פראיות באמת.

התרנגולות של קאואיי הן לא היחידות שעברו תהליך של התפראות ויש לא מעט חיות מבויתות שהפכו לחיות  פרא – סוסים בצפון אמריקה, חתולי רחוב וכלבים משוטטים בכל העולם וגם בישראל, חזירים בסרדיניה ובארה"ב וכבשים בסקוטלנד.

המחקר החדש שופך אור על תהליכי התפראות של חיות מבויתות, עוזר להבין באיזה אופן המעבר שלהן מאזורים מיושבים בבני אדם אל הטבע משפיע על אוכלוסיות של חיות בר (ובמיוחד על אוכלוסיות בר הקרובות לחיה המתפראת, או אפילו האב הקדמון של החיה המתפראת כמו כלבים וזאבים), ואיך אפשר יהיה לשלוט במעברים האלה כדי לצמצם נזקים לסביבה.



אולי יעניין אותך