יש חיה כזאת?

חי וצומח |
לרגל יום התיירות הבינ"ל: בפעם הבאה שאתם יוצאים לטייל, תשאירו את מגדירי החי והצומח בבית. שתי אפליקציות חדשות מאפשרות לזהות אלפי צמחים ובעלי חיים בזמן אמת - לפי מיקום, לפי העקבות ואפילו לפי הקול

 

כמה פעמים טיילתם בטבע, ראיתם פרח מיוחד או ציפור חגה בשמים וקיוויתם שהיה לכם מגדיר טוב שיוכל לספר לכם יותר פרטים לגביהם? חובבי הטבע והסקרנים בינינו, שאוהבים לדעת יותר על בעלי החיים והצמחים שמסביבם, יסכימו בוודאי עם האמירה שככל שאנחנו יודעים יותר על הטבע, ככה הוא מדהים אותנו יותר. אבל עד שאנחנו חוזרים הביתה ובודקים בספרים או במגדירים, לרוב אנחנו שוכחים פרטים חשובים על בעל החיים שראינו ולא מצליחים לזהותו. אל תוך הדלת הפתוחה הזו נכנסים כעת מפתחי האפליקציות: כמעט לכל מטייל יש היום טלפון חכם. מדוע שלא יספק לו את המידע הזה?

יש לנו חדשות טובות בתחום הזה: השבוע הוכרזה זכייתה של חברת Centure בתחרות הסטארטאפים העולמית לחברות בתחומי הטכנולוגיה החינוכית, Global EdTech Startup Awards, עם אפליקציה כחול-לבן שמיועדת לחובבי הטבע הישראלים. האפליקציה, שפותחה במסגרת חממת החדשנות של MindCET מבית מטח, כוללת מגדיר מקיף של הצמחייה ובעלי החיים בישראל, ואפשרויות נוספות ומעניינות כגון זיהוי עקבות של יונקים בישראל, צילום תמונה והגדרתה באופן עצמאי, סיוע של קהילת המשתמשים בזיהוי תמונות שצולמו בזמן אמת, ועמוד פרופיל אישי לשמירת תמונות ושיתופן.

Centure גברה על שמונה חברות סטארט אפ ישראליות שהגיעו לשלב הגמר שהתקיים השבוע בתל אביב, ותייצג את ישראל בתחרות העולמית שתתקיים בתחילת נובמבר 2015. למעלה מ-300 חברות מרחבי העולם הגישו מועמדות לתחרות הבינלאומית, והזוכה יוכרז בחודש נובמבר. עד אז, האפליקציה זמינה בגרסת בטא למכשירי אנדרואיד ללא עלות.

האפליקציה של חברת CENTURE. זיהוי חיות כחול-לבן. צילום: מאתר החברה
האפליקציה של חברת CENTURE. זיהוי חיות כחול-לבן. צילום: מאתר החברה

באפליקציה נוספת, Lookup Life, שהושקה לאחרונה, ניתן לזהות אלפי מינים של בעלי חיים וצמחים באופן מידי, לפי פרמטרים כמו מיקום, המראה של בעל החיים, המאפיינים ההתנהגותיים שלו, סביבת המחיה ואפילו הקולות שהוא משמיע. לאחר שבעל החיים מזוהה, מאפשרת האפליקציה גישה למידע נוסף עליו מתוך בסיס הנתונים של ZipcodeZoo – מאגר ענקי של מידע על עולם החי והצומח, שמכסה 3.2 מיליון מינים ומכיל מאות אלפי תמונות וסרטונים ויותר משלושה מיליון מפות. לטענת ZipcodeZoo, ניתן למצוא בו יותר מידע על תולדות הטבע מאשר בכל מקור מידע אחר.

האפליקציה חינמית למכשירי IOS, אנדרואיד ו-Windows, אין בה פרסומות והיא זמינה גם באתר אינטרנט. בנוסף, האפליקציה כוללת רשימה שנקראת "Life List", שמאפשרת לעקוב אחר מגוון המינים שזוהו באמצעותה. נכון לעכשיו ניתן למצוא באפליקציה בעלי חיים רבים, אך היא לוקה בחסר מבחינת צמחים ודגים מקומיים.

אוהבי טבע נטולי טלפון חכם וסתם אנשים שאוהבים את המידע שלהם על מסך גדול, מוזמנים לזהות מינים באתרי האינטרנט המצוינים הבאים: צמחים ופטריות בישראל, ציפורי ישראל, נחשי ישראל, דגי ים סוף, החי והצומח בים התיכון.



אולי יעניין אותך