מרבדשא של אלמוגים

חי וצומח | ים וחופים |
מדענים ישראלים פיתחו לראשונה בעולם מרבדי אלמוגים לשיקום וליצירה מהירה של משטחי שונית אלמוגים
כך צוללים השותלים: משטחי אלמוגים גדולים לשיקום שוניות. צילום: יעל הורושובסקי-פרידמן
כך צוללים השותלים: משטחי אלמוגים גדולים לשיקום שוניות. צילום: יעל הורושובסקי-פרידמן

בימים אלה מסתיים פיתוח של שיטה חדשה לכיסוי מהיר של שטחים גדולים של שוניות אלמוגים – בדרך הזו מניחים על הקרקעית או על השונית משטחים שגודלם כמטר על מטר, ממש כמו מרבדי דשא המשמשים להכנת מדשאה.

יערנות ימית היא תחום חדש שהתפתח בשני העשורים האחרונים. בתקופה זו מדענים בכל העולם משתמשים בשיטה שפיתח ד"ר ברוך (בוקי) רינקביץ' מ"המכון לחקר ימים ואגמים לישראל" לשתילה של אלמוגים בשוניות. זוהי דרך יעילה לגידול מושבות אלמוגים במשתלות אלמוגים תת מימיות ייעודיות, ולשתילתם באזורי שונית פגועים. שיטה זו נמצאת בשימוש במקומות רבים שונים בעולם בהם קולומביה, ג'מייקה, טנזניה, סינגפור, תאילנד, פיליפינים, איי סיישל וכמובן ישראל.

יערות גשם מתחת לפני המים

שוניות האלמוגים בעולם הן בדיוק כמו יערות הגשם הטרופיים, רק במים: יש בהן "עצים" (אלמוגי אבן הנטועים במקומם) והן מהוות בית גידול למספר עצום של יצורים (דגים, חסרי חוליות, פלנקטון ועוד), שבו יכול להתפתח מגווןביולוגינרחב. הבעיה היא ששוניות האלמוגים בכל העולם נפגעות בגלל שינויים סביבתיים ושינויים מעשה ידי אדם, ויש צורך לשקם אותן. אחת השיטות המוצלחות היא היערנות הימית.

שתילת אלמוגים באמצעות משטחי שונית אלמוגים (מרבדשא של אלמוגים) היא טכניקה חדשה שבה לוקחים מקטעים קטנטנים מאלמוגים חיים או משברי אלמוגים ומגדלים אותם במשתלות אלמוגים צפות שהן רשתות המונחות על מסגרת פלסטיק בתוך המים. תהליך הגידול נמשך עד שנתיים, ובמהלכו מקטעי האלמוגים מתפתחים למושבות גדולות שאליהן מצטרפים יצורים שונים היוצרים ביחד בית גידול עצמאי קטן. לאחר מכן מניחים את המסגרות עם האלמוגים על קרקעית הים או במשטחים בתוך שונית קיימת, והן הופכות לחלק מהמקום.

יתרונו של הפיתוח האחרון הוא כיסוי מהיר ויעיל של שטחים נרחבים בשיטות הנדסה אקולוגית, במקרה שיש צורך בשיקום חלק גדול של שונית שנהרסה או בהקמה של שונית חדשה לגמרי. ד"ר רינקביץ' מאמין שבדרך זו התהליך יהיה מהיר ויעיל בצורה משמעותית, וכך אפשר יהיה להתמודד טוב יותר עם ההידרדרות המהירה במצבן של שוניות שנפגעו.



אולי יעניין אותך