לווייתנים עלו על החוף בכרתים בגלל תרגיל צבאי

חי וצומח | טכנולוגיה וחדשנות | ים וחופים |
חמישה לווייתנים עלו על החוף בדרום-מזרח האי כרתים בעקבות תמרון ימי שבמהלכו נעשה שימוש בסונר צבאי - בניגוד להסכם שעליו חתמה יוון ב-2013
הלווייתנים שעלו על החוף בכרתים עשו זאת כנראה בגלל שימוש בסונר צבאי באזור שאמור להיות מוגן. צילום: Pelagos Cetacean Research Institute
הלווייתנים שעלו על החוף בכרתים עשו זאת כנראה בגלל שימוש בסונר צבאי באזור שאמור להיות מוגן. צילום: Pelagos Cetacean Research Institute

בצהרי ה-1 באפריל 2014 עלו על החוף ליד העיר לרפטרה (Lerapetra) שבדרום-מזרח כרתים חמישה לווייתנים מסוג זיפיוס חלול חרטום (Ziphius cavirostris). כולם היו חיים כשזה קרה, אך אחד מהם מת וארבעת האחרים הוחזרו לים בעזרתם של המקומיים.

מאוחר יותר עלו על החוף מעט רחוק משם, סמוך לעיר הרקליון, שני לווייתנים נוספים. אי אפשר לדעת אם הם שניים מתוך החמישה, או שזו הפעם הראשונה שלהם. אחת מהם הייתה נקבה הרה, שהיא והעובר שבבטנה מתו, והאחר הושב למים.

ארגוני הסביבה הפועלים ביוון חיפשו את הסיבה לאירוע יוצא הדופן הזה – שכמוהו לא תועד מעולם באזור הזה – וגילו שבאותו הזמן נערך באזור תמרון ימי משותף לצבאות יוון, ארצות הברית וישראל. התרגיל, ששמו Noble Dina 2014, נמשך שלושה שבועות ובין היתר דימה לוחמה נגד צוללות. במהלכו נעשה שימוש בסונר אקטיבי, שכבר שנים לא מעטות ידוע שבגללו לווייתנים מהמין הזה עולים על החוף.

הפתעה לא נעימה

הסיפור הזה עצוב, אבל בעיקר מפתיע מכיוון שיוון חתומה על הסכם לשימור של לווייתנאים בים התיכון, בים השחור ובאזור האטלנטי הקרוב למוצא הים התיכון (ACCOBAMS), ובו נקבע באלו אזורים אסור להפעיל סונר צבאי. ההסכם הזה נוסח בשנת 2013 וחתומות עליו 23 מדינות מאגן הים התיכון. ישראל אינה חתומה עליו אך מדענים ישראלים הם חלק מהגוף שניסח את המסמך הזה.

חלק מהלווייתנים הוחזרו לים, לאחרים לא היה מזל והם מתו. צילום: Pelagos Cetacean Research Institute
חלק מהלווייתנים הוחזרו לים, לאחרים לא היה מזל והם מתו. צילום: Pelagos Cetacean Research Institute

מפתיע גם שחיל הים של יוון בחר לקיים את התרגיל דווקא במים שמדרום-מזרח לכרתים המוגדרים כמוקד תפוצה של המין. מכיוון שהמועדים והאזורים של התרגילים שבהם משתתף חיל הים הישראלי נקבעים זמן רב מראש, לא ברור מדוע הוחלט לבצע את התמרון הזה דווקא במקום בעייתי כל כך.

חיל הים של יוון היה אחראי על התרגיל הזה והיה אפשר לצפות שתהיה מודעות לבחירה באזור האימונים הזה. גם חילות הים הישראלי והאמריקאי נדרשו לתשומת לב מיוחדת לעניין, ולא ברור מדוע לא ניתנה כזו. בעקבות התרגיל נדרשו המשתתפות לספק נתונים טכניים על השימוש בסונר שיעזרו לחוקרים להגדיר את ספי הפגיעה ויש לקוות שהדרישה נענתה, לפחות בחלקה.



אולי יעניין אותך