אי ירוק בגג

חי וצומח | כלכלה וצרכנות | תשתיות ואנרגיה
לידיעת המעצבים, הבונים והמשפצים: לקראת הקיץ הלוהט שמתרגש עלינו, כדאי לכם לחשוב על גגות ירוקים. בצרפת זה כבר מחויב על פי חוק

 

הקיץ כבר כאן, ותושבי הערים הגדולות סובלים מהחום יותר מאשר מי שגרים מחוץ לעיר. למה? ממבט הציפור, ערים מכוסות במדרכות, כבישים, וגגות – משטחים כהים ואטומים שמתחממים במשך היום מקרינת השמש, ואז פולטים את החום בחזרה לאוויר במהלך הלילה. מכוניות, מזגנים ומכשירי חשמל למיניהם פולטים חום, ותורמים גם הם לחימום העיר. במאמרם של שרון מרק מהאגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה וד"ר שי לוי מאוניברסיטת חיפה, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת "אקולוגיה וסביבה" נטען שעודף החום, במיוחד בקיץ ובאקלים חם כמו זה ששורר בישראל, הוא לא רק לא-נעים אלא גם גורם לעליה בצריכת החשמל ויכול אף להוביל למחלות בדרכי הנשימה, לעליה במקרי מוות הקשורים לחום ולהשפעות אקולוגיות שליליות שונות.

כיצד ניתן להפחית את עומס החום העירוני? בצרפת לקחו את העניין ברצינות, וחוקקו באחרונה חוק שמחייב כל מבנה מסחרי חדש להפוך חלק משטח הגג שלו ל"גג ירוק". בכך הצרפתים מצטרפים לקנדים, שבאמצעות חוק עזר עירוני מחייבים כל מבנה חדש בעיר טורונטו לכלול גג ירוק. מהם גגות ירוקים ולמה הם טובים? על כך בכתבה הבאה.

WBEZ.flickr
גגות הירוקים ממתנים את הטמפרטורות הקיצוניות ומובילים לירידה הן בהוצאה על חימום והן בהוצאה על קירור. צילום: WBEZ.flickr

לצבוע או לשתול

מה בעצם כך כל טוב בגגות ירוקים ולמה הצרפתים והקנדים כל כך מתלהבים מהם? מחקר שנערך לפני שנתיים ניתח את העלות והתועלת של שלושה סוגי גגות ברחבי ארצות הברית: גגות שחורים (שנפוצים למדי במבנים בארה"ב, כמו גם בישראל); גגות לבנים; וגגות ירוקים – גגות שמכוסים בצמחייה. על פי ממצאי המחקר, הגגות הלבנים הם המשתלמים ביותר מבחינה כלכלית – עלותם נמוכה למדי (או לפחות לא יקרה יותר באופן משמעותי מעלות של גג כהה) והצבע הלבן מחזיר את הקרינה ביעילות רבה ולכן מתחמם הרבה פחות מאשר גג שחור. המחקר גילה גם שגגות ירוקים יעילים אפילו יותר מגגות לבנים בקירור המבנים ושהם עמידים יותר, אך גם יקרים יותר ודורשים תחזוקה שוטפת – ולכן משתלמים פחות.

עם זאת, גגות ירוקים מספקים פתרון מעניין למגוון של צרכים נוספים ולכן אולי לא כדאי לוותר עליהם כל כך מהר.

solylunafamilia.flickr
גגות ירוקים קולטים את מי הגשמים וכך מורידים את העומס ממערכת הביוב העירונית ומקטינים את הסיכון להצפות בימים סוערים. צילום: solylunafamilia.flickr

הצמחייה שעל הגג לא רק מחזירה את קרינת השמש (בדומה לגג שצבוע בלבן), אלא גם מצלה על הבניין וגם נפטרת מחום בתהליך הנקרא דִיוּת (evapotranspiration) – אידוי של מים דרך העלים, שמתרחש כחלק מתהליך הנשימה של הצמח. אידוי המים מקרר את הסביבה, משום שזהו תהליך שצורך אנרגיה – במקרה הזה אנרגיית השמש – שמנוצלת לאידוי המים במקום להיפלט כחום לסביבה.

לגגות לבנים יש חסרון משמעותי בחורף – הם מתחממים פחות, אך בניגוד אליהם הגג הירוק מספק גם בידוד, בעיקר בזכות שכבת מצע הגידול וההגנה מרוח. לכן, בחודשי החורף בניין עם גינה בגג לא יתקרר יותר, אלא דווקא ישמור על חומו טוב יותר. ואכן, מחקר שנערך במקביל באתונה החמה ובשטוקהולם הקרה ושהשווה את הטמפרטורה ואת צריכת האנרגיה בין סוגי גגות שונים, מצא שהגגות הירוקים מיתנו את הטמפרטורות הקיצוניות והובילו לירידה הן בהוצאה על חימום והן בהוצאה על קירור.

מלבד האפקט הממזג של הגגות הירוקים, יש להם גם יתרונות נוספים: הם קולטים את מי הגשמים וכך מורידים את העומס ממערכת הביוב העירונית ומקטינים את הסיכון להצפות בימים סוערים, הם מפחיתים את הרעש בבניין בזכות תכונותיהם המבודדות, מסננים מזהמים מהאוויר, והם גם פשוט מאוד יפים.

גינת ירק או שמורת טבע

יש דרכים רבות להפוך את הגג לירוק. כיסוי הגג בדשא או בצמחים אחרים שאינם זקוקים למצע גידול עמוק היא האפשרות הפשוטה ביותר, משום ששכבה רדודה של מצע גידול לא תכביד על הגג. מנגד, בהשקעה גדולה יותר ניתן ליצור פארק של ממש על גג הבניין, כפי שנעשה בעיקר במתחמים מסחריים ומבנים עסקיים גדולים (למשל במתחם גב-ים בהרצליה פיתוח).

DSCF4013
הגג הירוק של עיריית שיקאגו, ארה"ב. הצמחייה שעל הגג לא רק מחזירה את קרינת השמש, אלא גם מצלה על הבניין וגם נפטרת מחום. צילום: Steven Vance.flickr

בנוסף, ניתן לבחור האם להשתמש בצמחיית נוי בלבד, בצמחי מאכל או בצמחייה טבעית. גינת ירק על גג הבניין היא חקלאות אורבנית במיטבה, ומוסיפה את סעיף אספקת המזון לרשימת היתרונות של הגג הירוק. רשת הסופרמרקטים האמריקאית Whole Foods, בעלת התדמית הבריאותית-אקולוגית, החלה לפני מספר שנים בפרויקט של גגות ירוקים לגידול תוצרת חקלאית בכמה מסניפיה, והתוצרת המקומית עד-מאד נמכרת בסניפים. מצד שני, בתכנון מתאים ובבחירה של צמחיה טבעית מקומית, גגות ירוקים יכולים לסייע גם לשמירת הטבע ולפיוס אקולוגי – הפיכת הסביבה העירונית לדומה יותר לסביבה הטבעית, במטרה לתמוך במערכת האקולוגית. צמחיה כזאת יכולה למשוך ולהוות בית גידול למינים מקומיים, שלרוב נדחקים מסביבות עירוניות על ידי מינים מלווי-אדם שמותאמים לסביבות האלו, כמו דרורים ועורבים.

בקולנוע, ערים עתידניות ומתוחכמות הן בדרך כלל אפורות, מתכתיות וקרות. אבל אולי הקדמה האמיתית היא דווקא לנצל בחכמה פתרונות טבעיים יותר, שמצליחים לענות על צרכים רחבים יותר גם עבורנו וגם עבור המערכת האקולוגית, וכך להפוך את הערים שלנו דווקא לירוקות יותר. הגגות הם בהחלט מקום טוב להתחיל בו.

 

לקריאת המאמר המקורי בכתב העת "אקולוגיה וסביבה"  לחצו כאן

בעקבות הכתבה בזווית הכתבה פורסמה גם ברשת ב' ("בדרך אל הטבע" עם מיקי מירו).



אולי יעניין אותך